Teorier omkring forandringer
Jeg har her lavet et lille overblik over teorier om forandringer, som jeg selv er inspireret af. Jeg mener, at forandringer er grundvilkår, som vi må lære at leve med og som kan optræde på mange forskellige planer i vores hverdag. Da forandringer tilmed har indflydelse på vores adfærd er jeg ekstra nysgerrig på begrebet forandringer og teorierne bag.
Forandringer – typiske igangsættere
- Nyt forretningsgrundlag – fusion/opkøb
- Ny strategi, nye målsætninger
- Ny opgaveportefølje, nye produkter, nye markeder
- Ny organisering af arbejdet, nye afdelinger
- Nye kompetencekrav ved ændringer i produkter, ydelser og omverdenskrav
- Nye arbejdsgange som følge af procesoptimering (BPR, Lean etc.)
- Ny IT-system der påvirker arbejdsprocessen
Forandringer vil ske når: K * D * V > Cm + Cp
K: Viden om de praktiske ting der kommer til at ske
D: Utilfredsheden med den nuværende situation
V: Opfattelse af at fremtiden indebærer noget bedre – en gevinst i sigte
Cm: De materielle omkostninger ved ændringen
Cp: De psykologiske omkostninger ved ændringen – er jeg god nok, kan jeg klare det etc.
(Kilde:David Gleiche)
Forandringsledelse
– indeholder bl.a.
- At håndtere og forholde sig til nutid, fremtid og vejen hen mod målet
- At skabe engagement hos ledelse og medarbejdere, så de er parate til at gøre hvad der er nødvendigt
- At fremme engagement og involvering ved at opsamle alle involverede parters opfattelse af faktorer, som kan hæmme eller fremme forandringsprocessen
- At etablere en detaljeret beskrivelse af ændringen, herunder kommunikation af detaljeret ændringsplan for at op nå målsætninger og fastholde engagement hele vejen i gennem.
Forandringsledelse
– de menneskelige aspekter
- Mange fejlslagne forandrings-projekter har ikke håndteret de menneskelige aspekter
- – og har derfor ikke givet den nødvendige ændring af medarbejdernes adfærd og bevidsthed (samspillet mellem væren og bevidsthed)
- Udgangspunktet for enhver forandring er det enkelte menneskes opfattelse af situationen og dets nuværende praksis!
- Et gennemgående spørgsmål: Hvad betyder det konkret for mig?
Mennesker er ikke mod forandringer som:
Møder et behov
De er med på (selvbestemmelse)
Gi’r mening
Kan mestre
(Kilde: Psykolog/Organisasjonskonsulent Joy Buikema Fjærtoft)
2/3 af alle forandringsprojekter/-initiativer lever ikke op til forventninger fordi
- Forandringer kræver mere tid og opmærksomhed end man tror
- Modstand ignoreres. Inddragelse undgås
8 Risikofaktorer:
- Omkostningerne ved den nuværende situation
- Forandringsplanen
- Visionen
- Sponsoropbakning
- Forandringsagenternes kompetence
- Modstand
- Organisatorisk sammenhæng
- Interne og eksterne begivenheder