Roller i forandringsledelse
Interessent: Er en del af forandringen. Skal kende til forandringerne i tide og skal have opmærksomhed fra de øvrige rolleindehavere
Sponsor: Igangsættende, vedvarende og gennemførende skal have:
magt, ønske om forandringen, adgang til ressourcer, indflydelse i organisationen, offentligt engagement, indsigt i forandringens konsekvenser, vilje til at tage konsekvenser (kort sigt vs. Langt sigt) vilje til vedholdende støtte og engagement.
Typisk: direktør og vicedirektører/afdelingschefer
Ambassadør: Skal som den del af forandringsprojekt tale for sagen i alle relevante sammenhænge
Typisk: Projektdeltager, stabsledere, HR-chefer etc.
Forandrings-Agent: Skal kunne opstille og formidle konkrete visioner og forandringsvejen. Skal gå forrest og kunne skabe engagement og motivation. Forklare “whats in it for me?”. Skal være anerkendt i målgruppen. Være fagligt stærk og kunne håndtere bløde aspekter, kunne håndtere situationer der er flydende og flertydige. Kunne balancere flere hensyn og tåle at være upopulær
Typisk: Projektleder, mellemleder
(Kilde: Ledelse for praktikere)
Forandringsledelse
- Lederen må gå forrest
- men give afkald på direkte kontrol og overblik, og tro på sine medarbejderes engagement
- ”Lederen som designer”
- Ledelsen skal skabe modellerne og de mekanismer, der får organisationen til at virke.
- ”Lederen som oppasser.” (steward)
- ”Lederen som lærer.”
- Lederen skal være oppasser, forstået på den måde, at han skal vejlede og støtte organisationen i forhold til den fælles vision
- Lederen skal skabe og vedligeholde det kreative spændingsfelt.